Sykling er bra for helsen

Sykling har stor helsegevinst – både på det psykiske og det fysiske plan. Fremkomstmiddelet på to hjul har vært her i over to århundrer nå, og fortsetter å skape opplevelser gjennom både tursykling, konkurransesykling, sportssykling og feriesykling. Det du sitter igjen med er følelsen av mestring og frihet. Men hvilke helsefordeler finnes det ved å sykle?

1. Lev enda lenger

Helsedirektoratet har tidligere opplyst om at du kan få så mange som fire kvalitetsjusterte leveår dersom du sykler rundt 10–15 kilometer hver dag gjennom førti år. Dette gjelder for aldersgruppen mellom 20 og 59 år. Dersom du holder på enda lenger og øker intensiteten enda litt til, vil de kvalitetsjusterte årene (QALYs som de så fint heter) øke enda mer.

2. Gjør immunforsvaret sterkere

Alt fra moderat til intensiv sykling får blodsirkulasjonen til å øke, noe som også får opp produksjonen av hvite blodceller. Flere studier har kommet fram til ulike resultater av dette; en spesielt nevneverdig er en studie utført av Universitetet i North Carolina, hvor de kom fram til at de som sykler en halvtime fem dager i uken, kuttet sykefraværet med så mye som 50 %. Det er også bevist at dersom du velger sykkelen i vinterhalvåret, blir du mer rustet mot infeksjoner og forkjølelser.

3. Unngå overvekt

En studie som er utført i Sverige, viser gode resultater for å unngå overvekt. Gjennom 10 år ble over 20 000 syklister og personer som brukte passiv transport (bil, trikk, buss) fulgt opp, og best ut i studien kom selvfølgelig de som valgte sykkel til jobben. Resultatet ble hele 39 % lavere risiko for overvekt! I tillegg til dette oppnår du også lavere risiko for diabetes, høyt kolesterol og høyt blodtrykk. Du blir altså mye sunnere av å sykle til jobben, og det er aldri for sent å starte!

4. Trim for hjernen

Fysisk og mental helse går hånd i hånd, og sykling kan også være med på å gjøre en smartere. Det er bevist at kun 30 minutter med sykling gjør det mulig å løse oppgaver rundt planlegging, hukommelse og resonnering både bedre og fortere. En annen studie utført av Universitetet i Illinois la fram at dersom du oppnår 5 % bedre hjerte- og lungekapasitet via sykling, så kan du oppnå hele 15 % bedre utføring av mentale oppgaver. Dette er på grunn av økt blodsirkulasjon og mer oksygentilførsel til hjernen.

5. Bli mer lykkelig

Som med all trening, frigjøres de naturlige antidepressive stoffene seratonin og dopamin i hjernen når pulsen økes. Sykling er intet unntak! Derfor kan du med fordel hive deg på sykkelen for å oppnå bedre selvtillit og selvfølelse, som gang på gang viser at du da blir både mer sosial og lykkelig.